کد خبر: 1326
ف
پیامهای سفر وزیر دفاع عربستان به آمریکا
 عطوان عبدالباری، رای الیوم، 95.3.25 مترجم علی ساجد
 
دیدگاه ها در رابطه با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد و رئیس شورای عالی اقتصاد و وزیر دفاع عربستان به آمریکا متفاوت است. برخی بر این باورند که این سفر در زمان مناسبی به منظور احیای مجدد روابط سرد دو جانبه صورت می گیرد. برخی دیگر معتقدند که این سفر دیر صورت گرفته است چرا که انتقادات و هجمات علیه عربستان افزایش یافته و ریاض از سوی منتقدین، حامی تروریسم بنیادگرا معرفی شده که تا عمق خاک آمریکا نفوذ کرده اند از جمله حملات اورلاندو که به اعتقاد برخی نویسندگان و تحلیل گران، یکی از حلقه های حوادث 1 ستامبر 2001 به شمار می رود.
دیروز هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خواستار تحریم سازمانهای وابسته به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و قطر و کویت شده و گفت که این کشورها از افراط گرایی در دنیا حمایت می کنند و این اقدام آنان منجر به تقویت تروریسم می گردد. دونالد ترامپ رقیب وی، همان اتهامات را تکرار کرده و از عربستان خواسته بود تا بهای این حمایت ها را بپردازد و از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری نماید. وی خواستار توقف صدور روادید به شهروندان کشورهای صادر کننده تروریست ها، بویژه عربستان شد.
بن سلمان حامل پیامی روشن به مقامات آمریکایی است و آن اینکه: شاید شما دیگر به نفت ما نیازی نداشته باشید اما ما میتوانیم با توجه به فرصتهای کلان سرمایه گذاری در شرکتها و بنگاههای اقتصادی شما از طریق خصوصی سازی شرکتهای در اختیار دولت از جمله شرکت غول پیکر آرامکو، یک شریک اقتصادی راهبردی برای شما باشیم. 
گفتنی است که دیدار با سرمایه گذاران بزرگ وال استریت بعنوان بازار پولی آمریکا، و دیدار با همتایان خود در وادی سیلکون یعنی محل شرکتهای دات کام، در صدر برنامه کاری او در این سفر قرار دارند. وی همچنین دیروز با جان کری وزیر خارجه آمریکا با هدف پیشبرد طرح تحول اقتصادی که خود شخصا بر آن نظارت داشته و جزء افق برنامه های عربستان تا 2030 است دیدار کرد. این طرح بر متنوع سازی منابع درآمدی ریاض و کاهش اتکا بر در آمدهای نفتی در پی کاهش قیمت آن و گشودن درهای این کشور به روی سرمایه گذاران خارجی تمرکز دارد.
در وهله اول به نظر می رسد که لحن بن سلمان در برابر امریکا بیشتر مسالمت آمیز بوده و از شدت لحن تهدید آمیز که در طول یکسال گذشته بکار گرفته می شد، کاسته شده باشد. قبلا عادل الجبیر وزیر خارجه تلویحا اشاره کرده بود که ریاض 750 میلیارد دلار از سرمایه های خود را از آمریکا در واکنش به مصوبه کنگره مبنی بر اجازه دادن به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر برای اقامه دعوا علیه دولت عربستان در دادگاههای آمریکا به بهانه اینکه 15 نفر از 19 نفر عامل این حادثه عربستانی هستند و خاندان سعودی بطور مستقیم و غیر مستقیم از آنان حمایت می کند، خارج خواهد کرد. 
شاید بتوان گفت که تغییر لحن بن سلمان از تهدید به گفتگو در پی اتهام زنی های بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به عربستان و اشاره او به تلاشها جهت حذف ریاض و ائتلاف عربی همراه آن از لیست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان یمن و توقف کمک های عربستان به نهادهای زیر نظر سازمان ملل و از سویی دیگر صدور فتوا از سوی علمای بزرگ عربستانی مبنی بر دشمنی سازمان ملل با اسلام که چند روز قبل از این سفر انجام شد، در کنار اشتباهات و اقدامات فاجعه آمیز عربستان که از روی غرور و قلدری صورت گرفت، اتفاق می افتد. همچنین می توان گفت که عربستان جهت ترمیم چهره مخدوش خود، 4 شرکت فرانسوی و شرکتهای مطرح آمریکایی را به خدمت گرفت.
سوالی که مطرح می شود آنکه، آیا دولت آمریکا خریدار کالایی که این جوان سعودی ارائه می کند می باشد؟ و آیا واشنگتن درخواست دیگری از سوی وی را اجابت خواهد کرد یا نه؟
 
پاسخ به این سوال دشوار است زیرا نتایج این سفر همانند سفر دیگر مقامات، سریعا آشکار نمی شود و نیاز به زمان دارد. اما آنچه که از طریق رفتار نهادهای حاکمیتی آمریکا، قابل پیش بینی است اینکه دولت آمریکا از پیشنهادات مالی و فرصتهای اقتصادی که این سعودی مطرح می کند استقبال خواهد کرد اما این به معنی ایجاد تغییرات در سیاستها و مواضع واشنگتن، از جمله در قبال ایران و کوتاه آمدن از همپیمانی با تهران به نفع ریاضی که بیش از 70 سال با ان رابطه دارد، نیست.  بنابراین می توان گفت که این پیشنهاد اقتصادی بن سلمان به دولتمردان آمریکایی در ازای لغو همپیمانی رو به رشد با ایران، احتمالا مورد پدیرش واقع نشود اما این ارزش را دارد که مورد امتحان قرار گیرد، شاید موفق شود.
آمریکایی ها در خدعه و نیرنگ و ترجیح دادن منافع راهبردی خود بر هر چیز دیگری چیره دست هستند. واشنگتن در عین حال که دارای قراردادی به ارزش 110 میلیارد دلار با ریاض بود (60 ملیارد دلار در سال 2010 و 48 میلیارد دلار در سالهای 2012 و 2013) به بهانه آماده شدن برای جنگ با ایران، بطور پنهانی با تهران در حال مذاکره و تبدیل شدن از دشمن به دوست و بازسازی روابط گذشته خود با آن بود.
کیم غطاس نماینده شبکه bbc در واشنگتن، در گزارشی که دیروز از این شبکه پخش شد گفت: تنها چیزی که امروز جمهوریخواهان و دموکراتها را علیرغم اختلافات زیادشان با هم متحد میکند، انتقاد از عربستان و سیاستهای آن است. حتی در خود کاخ سفید هم، مقامات آمریکایی به سعودی ها گوشزد کردند که اکثر عاملان حملات 11 سپتامبر، تبعه عربستان بوده اند.
ماموریت بن سلمان در آمریکا، سخت و پیچیده است. چرا که اولویت های راهبردی آمریکا تغییر یافته است و عربستان دیگر در لست اولویتهای واشنگتن نیست و یا حداقل اولویت دست چندم محسوب می شود. بهترین تعبیر در این رابطه را باراک اوباما در مصاحبه خود با مجله آتلانتیک مطرح کرد. وی گفت: برخی از همپیمانان ما هستند که می خواهند از ما سواری رایگان بگیرند در حالیکه زمان این کارها سپری شده است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

جریان صدر چگونه جریانی است؟

ابعاد تشکیل اتاق عملیاتی در کرانه ی باختری

اسرائیل دنبال جنگ یا تخلیه فشار

چالش های پیش روی وزارت خارجه ی دولت سیزدهم در منطقه غرب آسیا

یمنی ها و عملیات های آفندی

عراق نا امن با امنیتی ترین نخست وزیر

کپی بایدن از سیاست ترامپ

انسداد در لبنان، بحران در عراق

اردوغان و خواب مجدد برای شمال سوریه و عراق

ابعاد سفر مخفیانه ی پوتین به سوریه چه بود

پاسخ ایران به یک ترور چگونه است؟

آیا داعش در افغانستان زنده می ماند؟

عملیات تروریستی دانشگاه کابل کار کیست؟

ترامپ و انتخابات؛ کارزار فشار حداکثری یا چانه زنی منطقه ای

کریمی: کار فرهنگی یک تخصص است

آیا صهیونیست ها ایران را محاصره می کنند؟

اسد و چرایی انتخاب کابینه ی جدید

ماجرای لبنان، انفجار با تبعات بسیار زیاد

سازوکار عملیاتی جدید داعش

الکاظمی و موج جدید دستگیری های داعش

ماجرای یک نخست وزیر

سهم مدعیان قدرت در آینده دولت افغانستان

آینده یمن؛ از میدان مقاومت تا میز مذاکره!

پس از خروج آمریکا

سناریوهای آمریکا در عراق چیست؟

آیا اردوغان معادلات شمال سوریه را برد؟

فراتحلیلی بر سه سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان

آیا کشتی ساعر به خلیج فارس می آید؟

توان بازدارندگی ایران در برابر ائتلاف آمریکا چیست؟

بازی جدید امارات در خلیج فارس و دریای عمان

بازی جدید واشنگتن در بغداد

چالش های پیش روی سنتکام در منطقه

موشک های غزه و هدف های کور تل آویو

ناآرامی الجزایر و چند نکته مهم

چالش های انقلاب در بحرین

چالش های پیش روی منطقه در نگاه محور مقاومت

تغییرات در کابینه عربستان برای فرار از شکست خاشقجی

سفیر دبیر شورای امنیت به افغانستان؛ چند نکته مهم

تغییر ساختار دستگاه اطلاعاتی عربستان

روی آوردن آمریکا به جنگ شناختی

پیامدهای حضور مثلث جنگ طلب‌ها در کابینه ترامپ

تشکیل اتحادیه دریای سرخ، فرار از تنگای ژئوپلتیک

تنش در انتخابات پارلمان افغانستان

پاکستان، بازیگر جدید یمن

افزایش تنش میان ترکیه و آمریکا در سوریه

آیا اردن اولین کشور عربی است که به سمت سوریه می رود

شکایت از ولیعهد ابو ظبی در فرانسه

ابی زید، سفیر جدید آمریکا در عربستان

سفر مهم معاون وزیر خارجه آمریکا به پاکستان

تنش در کابینه تونس

چرخش سودان به سمت ترکیه

سد مقابله با داعش در افغانستان شکست؟

ضرورت استفاده از ظرفیت اجلاسیه دی 8

استعفای مقامات سازمان ملل در امور سوریه

فرآیند رو به رشد دموکراسی در انتخابات اخیر عراق

خط تماس، بازی جدید آمریکایی ها با ایران

افزایش عملیات نظامی آمریکا در افغانستان

سه گزینه جدی ریاست جمهوری عراق

تحویل سامانه دفاعی اس 300 به سوریه

حضور مقام بلند پایه ناتو به عنوان نماینده سازمان ملل در عراق

دوحه در برابر یک تصمیم سخت

افغانستان نا امن تر

روی آوردن دولت ترکیه به شرق

باز بودن دست دولت سوریه در برخورد با گروه های تروریستی

آشتی ملی با فرمان قاهره

سفر وزیر خارجه عمان به اسرائیل

دستاوردهای سفر سردار سرلشگر باقری به پاکستان

چند نکته مهم پیرامون شهادت رئیس جمهوری یمن

عربستان و سناریوی ضد ایرانی در عراق

پایان اشغالگری دائم بر جولان

مهره چینی اردوغان

شمال ایران، تهدید جدید برای تهران

آذربایجان مقصد اولین سفر اردوغان

تنش میان دوستوم و اشرف غنی

درگیری واشنگتن - دمشق

مذاکرات میان کابل - اسلام آباد برای صلح در افغانستان

سفر نخست وزیر اسرائیل به پایتخت یک کشور عربی

آینده سوریه در نشست ژنو

ماندن یا نماندن اردوغان

تکذیب خروج ایران از سوریه توسط مقامات سوری