کد خبر: 1227
ف
مسیر مذاکرات صلح در افغانستان
مذاکرات صلح افغانستان به طور جدی در زمان حامد کرزای کلید خورد این مذاکرات با هدف مهار طالبان و حل این معضل چندین ساله در دستور کار دولت افغانستان قرار گرفت .

مذاکرات صلح افغانستان به طور جدی در زمان حامد کرزای کلید خورد این مذاکرات با هدف مهار طالبان و حل این معضل چندین ساله در دستور کار دولت افغانستان  قرار گرفت .

برادرخطاب‌کردن طالبان، ایجاد دفترهای سیاسی برای طالبان در حاشیه خلیج فارس، سکوت در برابر برخی از اقدامات خطرناک این گروه، اعطای امتیازات مادی به برخی از رهبران سابق طالبان، تبرئه‌کردن آنان از اقدامات خشونت‌آمیز و تأسیس شورای عالی صلح؛ بخشی از امتیازدهی‌ها  و اقداماتی بود که کرزای در راستای وادار کردن طالبان به مذاکره انجام داده بود  .

 در همین زمینه  در سال 2010 میلادی افغانستان اعلام کرد، سازمان ملل متحد موافقت کرده است که در راستای کمک به دولت برای برگزاری مذاکرات صلح با پیکارجویان، برخی از اعضای طالبان را که با گروه تروریستی القاعده ارتباطی ندارند، از فهرست سیاه خود خارج کند.دولت افغانستان اسامی بیست نفر از این اعضا را برای سازمان ملل فرستاد و پنج تن از آن‌ها از لیست سیاه خارج شدند

اما این اقدامات به دلیل برخی از زیاده خواهی های طالبان و انعطاف ناپذیری دو طرف در برخی موارد مثل تغییر قانون اساسی که دولت کرزای بر پذیرش کامل قانون اساسی توسط طالبان تاکید می کرد،نافرجام ماند ولی  این در حالی است که دولت اشرف غنی در مورد فصل های اول و دوم قانون اساسی انعطاف بیشتری از خود نشان داده است .

با روی کار آمدن دولت جدید افغانستان و اهتمام دیگر کشور های تاثیر گذار در سیاست این کشور برای برگزاری  مذاکرات صلح ، دور جدید این مذاکرات با میزبانی پاکستان  در جولای 2015 (حدود تیر 1394) برگزار شد ، اما هنگامی که اعلام شد مُلا محمد عمر، سرکردۀ طالبان دو سال پیش مرده است، دور دوم مذاکرات لغو شد.

در دور نخست نشست چهارجانبه، نمایندگان آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان تصمیم گرفتند تا هیچگونه پیش شرطی برای آغاز مذاکرات صلح اعلام نکنند اما طالبان افغانستان در این کنفرانس شروطی را اعلام کردند. خروج نیروهای آمریکایی، آزادی زندانیان، لغو تحریمهای سازمان ملل از جمله شروط طالبان برای مذاکرات صلح بودند .

پس از اعلام شروط طالبان در قطر، آمریکا اعلام کرد که از مذاکرات صلح افغانستان حمایت می‌کند اما افرادی که به مخالفت‌ها ادامه دهند نیز با تهدید نیروهای افغان و خارجی روبرو می‌شوند.

در این میان  می توان گفت که هم آمریکای ها و هم دولت افغانستان به این واقعیت تلخ رسیدند که مهار طالبان با شیوه های  که تاکنون اعمال شده است امکان پذیر نیست نگرانی مهمتر در این زمینه قدرت گرفتن دوباره طالبان و دیگر گروهای تروریستی مانند داعش ،جنبش اسلامی ازبکستان  و القاعده است . نگرانی بیشتر آمریکای ها این است که بعد از خروجشان از افغانستان طالبان و دیگر گروه ها قدرت بیشتری بگیرند و پایگاها و منافعی که آمریکا در طی این سالیان دنبال آن بوده به خطر بیفتد. از طرفی دیگر دولت افغانستان نیز با وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی ،اجتماعی ،وامنیتی بیم آن را دارد که با خروج آمریکای ها فعالیت طالبان افزایش یافته و دوبار دولت افغانستان با مشکل  مواجه شود .

دولت افغانستان دریافته است مبارزه با طالبان با توجه به محدودیت ها و ضعف های امنیتی که دارد به این سادگی ها میسر نیست و این حقیقت برای آن ها هم آشکار شده است که آمریکا در طول این سالیان هم نتوانسته است مبارزه جدی با طالبان انجام دهد. مشکل دیگر اینکه  دولت افغانستان با یک دو گانگی روبه رو شده است؛ یا باید دوباره به روابط تنش آمیز و خصمانه خود با طالبان ادامه دهد که این امر ممکن است  به یک جنگ داخلی دیگر منجر شود یا با استفاده از راهکار مذاکره سعی در جذب میانه رو های طالبان و سهیم کردن آنها در  ساختار دولت کند .

در این بین شاهد هستیم که طالبان نیز پیش شرط های برای حضور در مذاکرات اعلام کرده است و می توان گفت که خود طالبان هم  به چنین مذاکراتی  برای رسیدن به یک فضایی بازتر نیاز دارد.

مهمترین شرط طالبان برای مذاکرات خروج از لیست سیاه سازمان ملل بود، لغو قطعنامه های انسداد داریی ها  و محدود کردن سفرخارجی مقامات ارشد طالبان بود . اما برخی از  اعضای طالبان که ارتباط تنگاتنگی با القاعده دارند نظر مثبتی در مورد مذاکرات ندارند و آن را خدعه ای از طرف آمریکایی ها می دانند .

طالبان یک گروه نظامی است که دنبال ایدئولوژی خود است  واین که چه میزان  این گروه می تواند به الزامات صلح پایبند باشد جای تردید است .

در نهایت ممکن است آمریکا به طور کامل با روند مذاکرات موافقت نکند به این دلیل که  آمریکا 14سال است با تمام هجمه های تبلیغاتی و عملیاتی با این گروه جنگیده است و در واقع با مذاکره با آن به گونه ای به این گروه  مشروعیت داده است و از دیگر سو نمی تواند به طور کل طالبان را نادیده بگیرد   وبا استفاده از مذاکرات سعی در مهار  این معضل همیشگی دارد .

مذاکرات صلح در افغانستان داری موانع  بسیاری است که اگر همه گرو های درگیر در این مذاکرات از چین ، پاکستان ،طالبان و خود دولت افغانستان فقط دنبال  منافع و خواسته های  خود باشند وعزم جدی برای مذاکرات نباشد این مذاکرات مسیر درست خود را طی نخواهد کرد. گرو های که در زمینه مذاکرات ذی نفع هستند  همه به نوعی منافع مختلفی دارند  و  اگر روند مشترکی برای اجرای آن صورت نگیرد می توان گفت  مسیر مذاکرات آینده روشنی نخواهد داشت .

 

*نویسنده: شهناز سیلاوی کارشناس گروه رصد و ارزیابی راهبردی اندیشکده مطالعات جهان اسلام

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

جریان صدر چگونه جریانی است؟

ابعاد تشکیل اتاق عملیاتی در کرانه ی باختری

اسرائیل دنبال جنگ یا تخلیه فشار

چالش های پیش روی وزارت خارجه ی دولت سیزدهم در منطقه غرب آسیا

یمنی ها و عملیات های آفندی

عراق نا امن با امنیتی ترین نخست وزیر

کپی بایدن از سیاست ترامپ

انسداد در لبنان، بحران در عراق

اردوغان و خواب مجدد برای شمال سوریه و عراق

ابعاد سفر مخفیانه ی پوتین به سوریه چه بود

پاسخ ایران به یک ترور چگونه است؟

آیا داعش در افغانستان زنده می ماند؟

عملیات تروریستی دانشگاه کابل کار کیست؟

ترامپ و انتخابات؛ کارزار فشار حداکثری یا چانه زنی منطقه ای

کریمی: کار فرهنگی یک تخصص است

آیا صهیونیست ها ایران را محاصره می کنند؟

اسد و چرایی انتخاب کابینه ی جدید

ماجرای لبنان، انفجار با تبعات بسیار زیاد

سازوکار عملیاتی جدید داعش

الکاظمی و موج جدید دستگیری های داعش

ماجرای یک نخست وزیر

سهم مدعیان قدرت در آینده دولت افغانستان

آینده یمن؛ از میدان مقاومت تا میز مذاکره!

پس از خروج آمریکا

سناریوهای آمریکا در عراق چیست؟

آیا اردوغان معادلات شمال سوریه را برد؟

فراتحلیلی بر سه سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان

آیا کشتی ساعر به خلیج فارس می آید؟

توان بازدارندگی ایران در برابر ائتلاف آمریکا چیست؟

بازی جدید امارات در خلیج فارس و دریای عمان

بازی جدید واشنگتن در بغداد

چالش های پیش روی سنتکام در منطقه

موشک های غزه و هدف های کور تل آویو

ناآرامی الجزایر و چند نکته مهم

چالش های انقلاب در بحرین

چالش های پیش روی منطقه در نگاه محور مقاومت

تغییرات در کابینه عربستان برای فرار از شکست خاشقجی

سفیر دبیر شورای امنیت به افغانستان؛ چند نکته مهم

تغییر ساختار دستگاه اطلاعاتی عربستان

روی آوردن آمریکا به جنگ شناختی

پیامدهای حضور مثلث جنگ طلب‌ها در کابینه ترامپ

تشکیل اتحادیه دریای سرخ، فرار از تنگای ژئوپلتیک

تنش در انتخابات پارلمان افغانستان

پاکستان، بازیگر جدید یمن

افزایش تنش میان ترکیه و آمریکا در سوریه

آیا اردن اولین کشور عربی است که به سمت سوریه می رود

شکایت از ولیعهد ابو ظبی در فرانسه

ابی زید، سفیر جدید آمریکا در عربستان

سفر مهم معاون وزیر خارجه آمریکا به پاکستان

تنش در کابینه تونس

چرخش سودان به سمت ترکیه

سد مقابله با داعش در افغانستان شکست؟

ضرورت استفاده از ظرفیت اجلاسیه دی 8

استعفای مقامات سازمان ملل در امور سوریه

فرآیند رو به رشد دموکراسی در انتخابات اخیر عراق

خط تماس، بازی جدید آمریکایی ها با ایران

افزایش عملیات نظامی آمریکا در افغانستان

سه گزینه جدی ریاست جمهوری عراق

تحویل سامانه دفاعی اس 300 به سوریه

حضور مقام بلند پایه ناتو به عنوان نماینده سازمان ملل در عراق

دوحه در برابر یک تصمیم سخت

افغانستان نا امن تر

روی آوردن دولت ترکیه به شرق

باز بودن دست دولت سوریه در برخورد با گروه های تروریستی

آشتی ملی با فرمان قاهره

سفر وزیر خارجه عمان به اسرائیل

دستاوردهای سفر سردار سرلشگر باقری به پاکستان

چند نکته مهم پیرامون شهادت رئیس جمهوری یمن

عربستان و سناریوی ضد ایرانی در عراق

پایان اشغالگری دائم بر جولان

مهره چینی اردوغان

شمال ایران، تهدید جدید برای تهران

آذربایجان مقصد اولین سفر اردوغان

تنش میان دوستوم و اشرف غنی

درگیری واشنگتن - دمشق

مذاکرات میان کابل - اسلام آباد برای صلح در افغانستان

سفر نخست وزیر اسرائیل به پایتخت یک کشور عربی

آینده سوریه در نشست ژنو

ماندن یا نماندن اردوغان

تکذیب خروج ایران از سوریه توسط مقامات سوری