کد خبر: 1320
ف
نگاه کارشناسان:
طرح فرانسه برای حل بحران فلسطین؛ بازی در وقت اضافه
نویسنده: طلال سلمان، روزنامه السفیر  95.3.19 (1)  مترجم : علی ساجد
 
به یک باره و بدون هیچ مقدمه ای، حزب حاکم و سوسیالیست فرانسه به رهبری فرانسوا اولاند، که روز به روز از محبوبیت مردمی آن کاسته می شود، در راستای جستجوی راهی برای حل مساله فلسطین گام بر داشت و بر اساس رویکردی که جدید هم نیست، رژیم صهونیستی آن را رد کرد هر چند این طرح در مقایسه با طرح های گذشته، از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.
بر این اساس بود که پاریس در هفته گذشته شاهد برگزاری نشستی بین المللی با حضور  تعداد زیادی از وزرای خارجی کشورهای غربی با محوریت وزیر خارجه آمریکا بود. برخی وزرای خارجه کشورهای عربی از جمله عربستان و نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب، که دوران مسئولیتش رو به اتمام است، در آن حاضر بودند.
شاید بهترین تعبیر در باره طرح فرانسه را بتوان در سخنان مسئولان عربستان یافت. ریاض گفته است که طرح پیشنهادی از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز در نسشت سران کشورهای عربی در 2002 بیروت، پیشرفته تر و عادلانه تر از طرح کنونی فرانسه است زیرا حق مردم فلسطین در حاکمیت بر سرزمینهایش و تقویت تشکیلات خودگردان برای اداره امور داخلی مردم فلسطین را بهتر تضمین می کند.
نتانیاهو که در پی پیوستن لیبرمن به کابینه و همزمان با ارائه طرح از سوی فرانسه بر میزان نژاد پرستی خود افزوده است، نیازی نمی بیند که علنا این طرح را رد کند بویژه هنگام مطرح نمودن آن از سوی رئیس جمهور فرانسه در سفر خود به سرزمین های اشغالی.
از شیوه برخورد رژیم صهیونیستی چنین بر می آید که با این طرح پیشنهادی مخالف است چرا که در آن بر افزایش محدوده سرزمینی فلسطینیان البته با موافقت رژیم اشغالگر تاکید شده است. 
شاید به همین دلایل است که این طرح پیشنهادی علیرغم افزایش اعتراضات نمایندگان مجلس ملی فلسطین مبنی بر رد طرح مذکور، با واکنشهای جدی دیگری مواجه نشده است. در عین حال رژیم صهیونیستی به گونه ای رفتار می کند که گویی اهمیتی برای این طرح پاریس قائل نیست.
کاملا آشکار است که جریان تندرو حاکم در رژیم صهیونیستی از پذیرش هر طرحی که متضمن حقوق مردم فلسطین باشد، طفره خواهد رفت. این طرح در ادامه سلسله طرح هایی که برای حل و فصل اختلافات عربی - صهیونیستی ارائه شده، مطرح میشود. طرحی که در پی شکست های متوالی کشورهای عربی به حاشیه رفته و تبدیل شده است به کشمکشی میان تشکیلات خود گردان فاقد قدرت و حاکمیت از طرفی و رژیم اشغالگر از طرف دیگر. رژیمی که همچنان در تصمیم گیری درباره امور فلسطین از جمله اختیارات تشکیلات خودگردان در سرزمینهای اشغالی و میزان آزادی مجاز آن، حرف آخر را می زند.
در پی سلسله شکستها و ناکامی های طرح های پیشنهادی کشورهای عربی، عبارت (عربی - اسرائیلی) از روند جاری میان رژیم صهیونیستی با فلسطینیان حذف شده است. طبعا این ناکامیها بویژه پس از خروج کشورهای عربی موثر در معادلات از جمله مصر و سوریه و سپس اردن از میدان مبارزه با این رژیم باعث تنها ماندن فلسطینیان در مقابله با دشمن خود شد. دشمنی که با توافق با مصر و ایجاد صلح با سوریه در 1974 و دادن امتیاز به اردن بر قدرت خود افزوده است.
در پاییز 1967 و در پی شکستهای سنگین مصر و سوریه در جنگ 5 ژوئن و سپس با عقب نشینی از شعار (آزادسازی از نهر تا بحر) که قید همه طرح های پیشنهادی آن موقع بود، سلسله ای از موافقت های انفرادی بین اعراب و اسرائیل صورت گرفت که خطرناکترین آنها امتیازی بود که مصر در پی جنگ رمضان 1973 توسط انور سادات واگذار نمود و با این سازش در مقابل اسرائیل از آرمان فلسطین کوتاه آمد.
پس از آن و بویژه با توجه به اتخاذ رویکردهای متفاوت از سوی کشورهای عربی، موضوع بطور ریشه ای تغییر یافت. بویژه آنکه رهبران فلسطین با رژیم اشغالگر در 1993 در اسلو اقدام به امضای توافقنامه می کنند. این توافقنامه، یاسر عرفات را به همراه گروهی از مبارزان که بعدها تبدیل به نیروی انتظامی شده و ربطی به آزادسازی فلسطین نداشتند، قادر به بازگشت به درون سرزمینهای اشغالی کرد. این گروه نظامی که اکنون به گروه انتظامی تغییر وضعیت داده بودند، مامور سرکوب اعتراضات و تظاهراتهایی که علیه توافقات ذلیلانه و امتیازات خوارکننده صورت می گرفت، شدند.
(حل و فصل) به چه معناست؟ و چه کسی قادر به تحقق آن است؟

با از بین رفتن توازن میان اعراب و رژیم اشغالگر قدس،  معنی (حل و فصل) به مفهوم (کوتاه آمدن کشورهای عربی در برابر دشمن قویتر) تغییر معنا داده است. عربیت و ملیت برخی از این کشور خدشه دار شده و بالاتر از آن حقوق فلسطینیان است که علیرغم مبارزات بیش از 80 ساله، پایمال گردیده است.

نمودار طرح های پیشنهادی برای حل اختلاف میان فلسطینیان و اسرائیل نشان می دهد که هر طرحی که به فلسطینیان پیشنهاد شده، به خصوص در پی عدم حمایت کشورهای عربی، در بر دارنده تضییع هر چه بیشتر و حتی از بین بردن حقوق آنان بوده است بطوریکه فلسطینیان خود را در مقابل دش من تاریخی همه کشورهای عربی، تنها می بینند.
پس از بازگشت به داخل سرزمین فلسطین، فلسطینیان به دو شق تقسیم شدند، گروهی در کرانه باختری به رهبری فتح و همپیمانانش و دیگری در غزه به رهبری حماس و جهاد اسلامی. لذا مساله مقدس آزادی فلسطین فدای مسامحه های سیاسی گردید و کشورهای عربی، فلسطینیان را جهت کوتاه آمدن بیشتر از حقوق خود تحت فشار قرار دادند. بویژه آنکه با مرگ یاسر عرفات، کرانه باختری، غزه را در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها گذاشت. جنگی که در 14 سال گذشته سه بار تکرار شد و تقریبا همه غزه را به ویرانه تبدیل کرد.
بنابر آنچه گفته شد، رئیس جمهور فرانسه طرح خود را در لحظه سیاسی مشخصی پیشنهاد می کند: 
وضعیت کشورهای عربی در اسفناکترین حالت ممکن قرار دارد. مصر به دلیل امضای قرار داد صلح با مصر نهایتا می تواند نقش یک میانجی را ایفا کند. طرف فلسطینی هم بخاطر ضعف خود توان رد کردن را ندارد از طرفی هم رژیم صهیونیستی چون خود را قویتر از کشورهای عربی می داند، لذا به این طرح تن نخواهد داد. میانجیگری مصر بیشتر به ضرر فلسطینیان  خواهد بود.
متقابلا جنگ در سوریه که این کشور را از میدان مبارزه علیه اسرائیل خارج کرده، باعث شده است که دمشق با توجه به تحلیل رفتن توان آن بیشتر به وبالی بر گردن فلسطینیان تبدیل شود. اسرائیل از همین ضعف سوریه بارها سوء استفاده کرده و به خاک آن حمله کرده است.
آیا ضرورتی دارد که از عراق سخن به میان آوریم که در گرداب جنگ داخلی و تروریسم داعش غوطه ور است.؟ عراق از نظر سیاسی و نظامی و اقتصادی در وضع نابسامانی قرار دارد بطوریکه موصل در اشغال داعش است و تبدیل به مرکز فرماندهی این گروهک تروریستی گردیده است.
اما در باره لبنان باید گفت که مقاومت توانست در سال 2000 خاک آن را آزاد کند و جنگ 33 روزه اسرائیل را در 2006 ناکام گذارد. اما لبنان حتی اگر هم بخواهد به نیابت از فلسطینیان و همه کشورهای عربی به مساله فلسطین ورود پیدا کند و اسرائیل را مجبور به پذیرش طرح کند، این موضوع کمترین دستاورد را برای فلسطینیان برای بازپس گیری حق خود در پی خواهد داشت.
شاید به این دلایل است که رژیم صهیونیستی چندان اهمیتی به طرح جدید فرانسه و مواضع اعراب در قبال آن قائل نیست. و فقط وزیر خارجه عربستان به بیان اینکه طرح سال 2002 ملک عبدالله بهتر از آن بوده اکتفاء کرده است. 
برای مردم فلسطین راهی نمی ماند جز اینکه منتظر کودتاهای ریشه ای در چنین شرایط مایوس کننده در کشورهای عربی و قبل از سخن از آزادسازی فلسطین، باشند.
با این حال، جوانان و نوجوانان فلسطینی با چاقوهای کوچک خود به نظامیان اشغالگر یورش می برند تا بگویند اینجا سرزمین من و حق من است و من آنرا هرگز فراموش نمی کنم. 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

جریان صدر چگونه جریانی است؟

ابعاد تشکیل اتاق عملیاتی در کرانه ی باختری

اسرائیل دنبال جنگ یا تخلیه فشار

چالش های پیش روی وزارت خارجه ی دولت سیزدهم در منطقه غرب آسیا

یمنی ها و عملیات های آفندی

عراق نا امن با امنیتی ترین نخست وزیر

کپی بایدن از سیاست ترامپ

انسداد در لبنان، بحران در عراق

اردوغان و خواب مجدد برای شمال سوریه و عراق

ابعاد سفر مخفیانه ی پوتین به سوریه چه بود

پاسخ ایران به یک ترور چگونه است؟

آیا داعش در افغانستان زنده می ماند؟

عملیات تروریستی دانشگاه کابل کار کیست؟

ترامپ و انتخابات؛ کارزار فشار حداکثری یا چانه زنی منطقه ای

کریمی: کار فرهنگی یک تخصص است

آیا صهیونیست ها ایران را محاصره می کنند؟

اسد و چرایی انتخاب کابینه ی جدید

ماجرای لبنان، انفجار با تبعات بسیار زیاد

سازوکار عملیاتی جدید داعش

الکاظمی و موج جدید دستگیری های داعش

ماجرای یک نخست وزیر

سهم مدعیان قدرت در آینده دولت افغانستان

آینده یمن؛ از میدان مقاومت تا میز مذاکره!

پس از خروج آمریکا

سناریوهای آمریکا در عراق چیست؟

آیا اردوغان معادلات شمال سوریه را برد؟

فراتحلیلی بر سه سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان

آیا کشتی ساعر به خلیج فارس می آید؟

توان بازدارندگی ایران در برابر ائتلاف آمریکا چیست؟

بازی جدید امارات در خلیج فارس و دریای عمان

بازی جدید واشنگتن در بغداد

چالش های پیش روی سنتکام در منطقه

موشک های غزه و هدف های کور تل آویو

ناآرامی الجزایر و چند نکته مهم

چالش های انقلاب در بحرین

چالش های پیش روی منطقه در نگاه محور مقاومت

تغییرات در کابینه عربستان برای فرار از شکست خاشقجی

سفیر دبیر شورای امنیت به افغانستان؛ چند نکته مهم

تغییر ساختار دستگاه اطلاعاتی عربستان

روی آوردن آمریکا به جنگ شناختی

پیامدهای حضور مثلث جنگ طلب‌ها در کابینه ترامپ

تشکیل اتحادیه دریای سرخ، فرار از تنگای ژئوپلتیک

تنش در انتخابات پارلمان افغانستان

پاکستان، بازیگر جدید یمن

افزایش تنش میان ترکیه و آمریکا در سوریه

آیا اردن اولین کشور عربی است که به سمت سوریه می رود

شکایت از ولیعهد ابو ظبی در فرانسه

ابی زید، سفیر جدید آمریکا در عربستان

سفر مهم معاون وزیر خارجه آمریکا به پاکستان

تنش در کابینه تونس

چرخش سودان به سمت ترکیه

سد مقابله با داعش در افغانستان شکست؟

ضرورت استفاده از ظرفیت اجلاسیه دی 8

استعفای مقامات سازمان ملل در امور سوریه

فرآیند رو به رشد دموکراسی در انتخابات اخیر عراق

خط تماس، بازی جدید آمریکایی ها با ایران

افزایش عملیات نظامی آمریکا در افغانستان

سه گزینه جدی ریاست جمهوری عراق

تحویل سامانه دفاعی اس 300 به سوریه

حضور مقام بلند پایه ناتو به عنوان نماینده سازمان ملل در عراق

دوحه در برابر یک تصمیم سخت

افغانستان نا امن تر

روی آوردن دولت ترکیه به شرق

باز بودن دست دولت سوریه در برخورد با گروه های تروریستی

آشتی ملی با فرمان قاهره

سفر وزیر خارجه عمان به اسرائیل

دستاوردهای سفر سردار سرلشگر باقری به پاکستان

چند نکته مهم پیرامون شهادت رئیس جمهوری یمن

عربستان و سناریوی ضد ایرانی در عراق

پایان اشغالگری دائم بر جولان

مهره چینی اردوغان

شمال ایران، تهدید جدید برای تهران

آذربایجان مقصد اولین سفر اردوغان

تنش میان دوستوم و اشرف غنی

درگیری واشنگتن - دمشق

مذاکرات میان کابل - اسلام آباد برای صلح در افغانستان

سفر نخست وزیر اسرائیل به پایتخت یک کشور عربی

آینده سوریه در نشست ژنو

ماندن یا نماندن اردوغان

تکذیب خروج ایران از سوریه توسط مقامات سوری