کد خبر: 1561
ف
بخش اول
متن سخنرانی دکتر خرازی در موسسه مطالعات سیاستگذاری اسلام آباد
با شکست گروههای تروریستی در سوریه و عراق نمی توان انتظار داشت که تروریسم تکفیری در جهان رخت بر بندد. بلکه پیش بینی می شود آنها در قالب های دیگری به عملیات تروریستی و ایذایی خود ادامه دهند و با مهاجرت به نقاط دیگر از جمله افغانستان، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به نا امنی بپردازند.

آقای رئیس

خانم ها و آقایان

خوشحالم که در کشور دوست و برادر پاکستان حضور دارم و در این مدت کوتاه فرصتی فراهم گردید تا امروز بتوانم در موسسه مطالعات سیاستگذاری پاکستان سخنانی را در رابطه با رویکرد ایران نسبت به تحولات جهانی و منطقه ای بیان نمایم.

همانطور که به‌خوبی مطلع هستید در چند دهه اخیر اتفاقات غیر منتظره‌ای در جهان رخ داده است که هر کدام پیامدهایی را به دنبال داشته است. از جمله این رخدادها پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال  1979  بود که تاثیرات عمیق منطقه ای و حتی بین المللی در برداشت. فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد نیز دنیا را از وضعیت دو قطبی خارج نمود، ولی بر خلاف تمایل و اراده آمریکا که تصور می کرد رهبری بلا منازع جهان را بدست خواهد آورد، جهان چند قطبی شکل گرفت و قدرتهای منطقه ای نقش بیشتری را برعهده گرفتند به طوری که بر خلاف تمایلات آمریکا به راه خود ادامه می دهند. اتفاقات دیگر ظهور قدرتهای اقتصادی همچون چین و هند در آسیاست. و بالاخره، انقلاب‌های عربی سالهای اخیر در خاورمیانه پیامدهای ناگواری، از جمله گسترش تروریسم تکفیری در منطقه و جهان را در پی داشته، موجبات بی ثباتی منطقه را فراهم ساخته است.

 

خانمها و آقایان

انقلاب اسلامی در ایران موجب گردید ایران از وابستگی به آمریکا و پیروی از سیاستها آن به کشوری مستقل تبدیل شود. ایران حمایت از مردم فلسطین را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داد و دوستی با کشورهای اسلامی و منطقه را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی خود انتخاب کرد. با توجه به اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتک ایران برای غرب، این تحول، دشمنی گسترده غرب به رهبری آمریکا و کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه را بدنبال داشت. توطئه­های گوناکونی از جنگ  8  ساله تا اعمال تحریم های سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی گردید. ولی از آنجا که رهبران و مردم ایران به راهی که انتخاب کرده بودند ایمان داشتند در مقابل تمام این توطئه ها مقاومت نمودند. آمریکا و اسرائیل نه تنها در شکست دادن جمهوری اسلامی موفق نگردیدند، بلکه هر سناریویی که تاکنون جهت مقابله با ایران طراحی کرده­اند با شکست مواجه شده است. امروزه جمهوری اسلامی ایران همچنان استوار به راه خود و مقابله با این توطئه ها ادامه می دهد.

پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی هر چند در مدتی کوتاه باعث خشنودی غرب و بویژه آمریکا گردید ولی طولی نکشید که قدرتهای نو ظهوری در جهان بروز کردند و آرزوی آمریکا در ابراز وجود همچون قدرت برتر جهان برباد رفت. همکاری نزدیک چین و روسیه از یک طرف و نزدیکی آمریکا و هند از سوی دیگر جهت مقابله با رشد و توسعه چین از جمله تحولات جدیدی است که در آسیا شاهد هسیتم. در این میان سیاست های رئیس جمهور آمریکا که با سیاست های اروپایی در تضاد است اروپا را در یک سردرگمی قرار داده است. یعنی اروپایی ها نه این امکان را دارند که از متحد خود ایالات متحده آمریکا دست بکشند و نه می توانند با سیاست های مخرب ترامپ و دولت وی هماهنگ باشند. این روند فرصتی را برای نزدیکی بیشتر چین و روسیه فراهم ساخته است.

در همین راستا تحرکاتی در سطوح منطقه ای نیز مشاهده می گردد. ایران منافع خود را در همکاری بیشتر با چین و روسیه در مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا می بیند، ضمن آنکه به دلیل استقلال سیاسی خود ترجیح می دهد با اروپا، هندوستان و پاکستان نیز روابط خوبی داشته باشد. پاکستان کشور مهم آسیای جنوبی که متحد غرب به حساب می آمد نیز نزدیکی بیشتر با چین و بهبود و گسترش روابط خود با روسیه را در پیش گرفته است، ضمن اینکه روابط با غرب و آمریکا را بصورت متزلزل ادامه می دهد. کشورهای عربی جنوب خلیج فارس ضمن تشدید رقابت های درونی خود، سیاست وابستگی بیشتر به آمریکا و نزدیکی با اسرائیل و ایجاد بحران و دخالت در کشورهای منطقه را در پیش گرفته اند. سیاستی که بی ثباتی منطقه را افزون ساخته است.

 

خانم ها و آقایان

تحول مهم دیگر که می خواهم کمی در رابطه با آن صحبت کنم انقلابهای عربی است که از شمال آفریقا آغاز و به کشورهای جنوبی خلیج فارس گسترش یافت. این انقلابها تزلزل و بی ثباتی غیر منتظره ای را در منطقه بوجود آورد. سقوط رژیمهای تونس و مصر موجب خلأ قدرت در کشورهای مزبور و منطقه گردید. در چنین فضایی فعالیت نیروهای افراطی و تروریستی توسعه یافت و آمریکا و متحدان آن در منطقه به آموزش، تسلیح و تقویت گروههای تروریستی و تکفیری در سوریه به منظور سر نگونی حکومت قانونی آن پرداختند. گروههای تروریستی نیز موفق شدند با جذب جوانانی که در مساجد اقصی نقاط عالم با تفکر اسلام افراطی و تکفیری آشنا شده بودند نیروی نظامی وسیعی را تشکیل دهند. بطوریکه تنها داعش80  هزار نیرو جمع آوری کرد و  20  هزار نفر آنها خارجی بودند و از  80  کشور جهان به این گروه پیوسته بودند. این نیروها بخش های وسیعی از خاک سوریه و عراق را تصرف کردند و به تضعیف دولتها و تلاش برای سرنگونی حکومت های آنها پرداختند.

در چنین شرایطی ایران به دعوت دولت سوریه و دولت عراق به کمک آنها شتافت، زیرا پیشروی گروههای تروریستی مستقیما با امنیت ملی ایران در ارتباط بود و آنها به مرزهای ایران نزدیک شده بودند. حمایت ایران از دولت های سوریه و عراق با هدف حفظ تمامیت ارضی و ثبات کشورهای منطقه انجام گرفت. ایران از دولت های مزبور حمایت کرد زیرا می دانست که گروههای تروریستی در صورت پیروزی چه مشکلاتی را برای کل منطقه از جمله ایران و حتی برای کل جهان بوجود خواهند آورد.

البته، با شکست گروههای تروریستی در سوریه و عراق نمی توان انتظار داشت که تروریسم تکفیری در جهان رخت بر بندد. بلکه پیش بینی می شود آنها در قالب های دیگری به عملیات تروریستی و ایذایی خود ادامه دهند و با مهاجرت به نقاط دیگر از جمله افغانستان، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به نا امنی بپردازند. متاسفانه گزارش های دریافتی نشان می دهد که بعضی از کشورهای جنوبی خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در انتقال تروریست ها به مناطق دیگر، از جمله افغانستان نقش دارند.

متأسفانه، فداکاریهای ایران در مقابله با تروریست های تکفیری را دشمنان جمهوری اسلامی ایران به صورت معکوس و وارونه جلوه می دهند. آنها در تبلیغات وسیع خود این مبارزه را بر هم زننده ثبات مطرح می کنند. هرچند که بسیاری از دولت ها و مردمان جهان بخوبی دریافته اند که تبلیغات آنها علیه ایران چیزی جز رفع اتهام ایشان از خود به عنوان دولت های حامی تروریسم نیست. از سوی دیگر کشورهای حامی تروریسم و برهم زننده ثبات در منطقه صدها میلیارد دلار باج به دولت فعلی آمریکا می دهند تا از یشتیبانی آن در اجرای سیاست های تخریبی خود مطمئن باشند. 

 

خانم ها و آقایان

امروز با توجه به تحولاتی که به سرعت در جهان در حال رخ دادن است لازم است کشورهای مستقل منطقه با هم همکاری و به ثبات منطقه کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران همان گونه که در عمل نیز نشان داده است آمادگی دارد با کشورهای دیگر چه بصورت دوجانبه و چه چندجانبه به منظور حل مشکلات منطقه و ایجاد ثبات و امنیت همکاری کند.

از حوصله شما متشکرم

 

 

منبع: شورای راهبردی روابط خارجی


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

جریان صدر چگونه جریانی است؟

ابعاد تشکیل اتاق عملیاتی در کرانه ی باختری

اسرائیل دنبال جنگ یا تخلیه فشار

چالش های پیش روی وزارت خارجه ی دولت سیزدهم در منطقه غرب آسیا

یمنی ها و عملیات های آفندی

عراق نا امن با امنیتی ترین نخست وزیر

کپی بایدن از سیاست ترامپ

انسداد در لبنان، بحران در عراق

اردوغان و خواب مجدد برای شمال سوریه و عراق

ابعاد سفر مخفیانه ی پوتین به سوریه چه بود

پاسخ ایران به یک ترور چگونه است؟

آیا داعش در افغانستان زنده می ماند؟

عملیات تروریستی دانشگاه کابل کار کیست؟

ترامپ و انتخابات؛ کارزار فشار حداکثری یا چانه زنی منطقه ای

کریمی: کار فرهنگی یک تخصص است

آیا صهیونیست ها ایران را محاصره می کنند؟

اسد و چرایی انتخاب کابینه ی جدید

ماجرای لبنان، انفجار با تبعات بسیار زیاد

سازوکار عملیاتی جدید داعش

الکاظمی و موج جدید دستگیری های داعش

ماجرای یک نخست وزیر

سهم مدعیان قدرت در آینده دولت افغانستان

آینده یمن؛ از میدان مقاومت تا میز مذاکره!

پس از خروج آمریکا

سناریوهای آمریکا در عراق چیست؟

آیا اردوغان معادلات شمال سوریه را برد؟

فراتحلیلی بر سه سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله لبنان

آیا کشتی ساعر به خلیج فارس می آید؟

توان بازدارندگی ایران در برابر ائتلاف آمریکا چیست؟

بازی جدید امارات در خلیج فارس و دریای عمان

بازی جدید واشنگتن در بغداد

چالش های پیش روی سنتکام در منطقه

موشک های غزه و هدف های کور تل آویو

ناآرامی الجزایر و چند نکته مهم

چالش های انقلاب در بحرین

چالش های پیش روی منطقه در نگاه محور مقاومت

تغییرات در کابینه عربستان برای فرار از شکست خاشقجی

سفیر دبیر شورای امنیت به افغانستان؛ چند نکته مهم

تغییر ساختار دستگاه اطلاعاتی عربستان

روی آوردن آمریکا به جنگ شناختی

پیامدهای حضور مثلث جنگ طلب‌ها در کابینه ترامپ

تشکیل اتحادیه دریای سرخ، فرار از تنگای ژئوپلتیک

تنش در انتخابات پارلمان افغانستان

پاکستان، بازیگر جدید یمن

افزایش تنش میان ترکیه و آمریکا در سوریه

آیا اردن اولین کشور عربی است که به سمت سوریه می رود

شکایت از ولیعهد ابو ظبی در فرانسه

ابی زید، سفیر جدید آمریکا در عربستان

سفر مهم معاون وزیر خارجه آمریکا به پاکستان

تنش در کابینه تونس

چرخش سودان به سمت ترکیه

سد مقابله با داعش در افغانستان شکست؟

ضرورت استفاده از ظرفیت اجلاسیه دی 8

استعفای مقامات سازمان ملل در امور سوریه

فرآیند رو به رشد دموکراسی در انتخابات اخیر عراق

خط تماس، بازی جدید آمریکایی ها با ایران

افزایش عملیات نظامی آمریکا در افغانستان

سه گزینه جدی ریاست جمهوری عراق

تحویل سامانه دفاعی اس 300 به سوریه

حضور مقام بلند پایه ناتو به عنوان نماینده سازمان ملل در عراق

دوحه در برابر یک تصمیم سخت

افغانستان نا امن تر

روی آوردن دولت ترکیه به شرق

باز بودن دست دولت سوریه در برخورد با گروه های تروریستی

آشتی ملی با فرمان قاهره

سفر وزیر خارجه عمان به اسرائیل

دستاوردهای سفر سردار سرلشگر باقری به پاکستان

چند نکته مهم پیرامون شهادت رئیس جمهوری یمن

عربستان و سناریوی ضد ایرانی در عراق

پایان اشغالگری دائم بر جولان

مهره چینی اردوغان

شمال ایران، تهدید جدید برای تهران

آذربایجان مقصد اولین سفر اردوغان

تنش میان دوستوم و اشرف غنی

درگیری واشنگتن - دمشق

مذاکرات میان کابل - اسلام آباد برای صلح در افغانستان

سفر نخست وزیر اسرائیل به پایتخت یک کشور عربی

آینده سوریه در نشست ژنو

ماندن یا نماندن اردوغان

تکذیب خروج ایران از سوریه توسط مقامات سوری